Транс е името на жанр в електронната денс (танцова) музика, който се развива през 90-те години на 20 век. Характеризира се с темпо между 130 и 160 такта в минута, кратки циклични мелодични синтезаторни фрази, и музикална форма, която се наслагва и изчиства в хода на цялото парче. Често включва кресченда (кулминации) и спадове. Понякога се използват и вокали.
Приема се, че стилът произлиза главно от комбинацията на жанрове в електронната музика като ембиънт, техно и хаус. Произходът на понятието „транс“ не е сигурен, като според някои той произлиза от албума на Клаус Шулце „Трансефер“, а според други корените му могат да се търсят в ранните години на формацията „Денс Ту Транс“. Във всеки случай, името на стила е неразривно свързано с чувството, че ритмите на перкусионните инструменти притежават способността да предизвикват изменения в нормалното състояние на човешкото съзнание — т.е. състояние на транс.
Тъй като трансът почти винаги се слуша в нощни клубове, на известни ваканционни места и в централните части на големите градове, той може да бъде възприет като вид клубна музика.
Най-ранните установени транс звукозаписи не идват от самата транс сцена, а от британското есид хаус движение и са направени от The KLF. Най-прочути от тези са оригиналните версии от 1988/1989 на “По кое време е любовта?” и “3 а.m. безкраен”(първата от тях дори излага цялостния замисъл на транс звученето, както и помага да се насърчат хардкор и рейв звученетата) и парчето от 1988 “Кайли каза Транс”. Тяхната идея, в началото на периода на “чистия транс”, да характеризират тези записи, затвърждава този пример. Тези ранни записи са осезаемо по-различни от изданията на огромния търговски успех в периода на албума “Бялата стая”(1991) и са значително по-минималистични, ориентирани за нощните клубове и имат авангардно звучене. Докато работата на KLF е ярък пример за Прото-транса, то две песни, и двете от 1990 година, широко се считат за първите “истински” транс записи. Първата, дебютен сингъл, наречен “Епохата на любовта” е издадена в началото на 1990 и се смята за основополагаща на оригиналното транс звучене, идващо от Германия. Второто парче е “Идваме с мир” от “Денс 2 Транс”, което всъщност е от втората страна на касетата на техния дебютен сингъл, озаглавен по същия начин. Докато “Епохата на любовта” се смята за парче, което затвърждава ранното транс звучене, то “Денс 2 Транс”(в резултат на дублираното име) вероятно дава име на звученето. Произходът на транс звученето извън есид-епохата се приема да е започнал като издънка на техното в немските клубове през най-ранните години на 90-те. Франкфурт често е цитиран като родно място на транса. Някои от най-ранните пионери на жанра са Джам Ел Мар,Kai Tracid, Оливър Лийб, Свен Ват и Торстен Стензел, които издават много парчета под многобройни псевдоними. Транс лейбъли като Ай Кю, Хартхаус, Суперстишън, Райсинг Хай, Факс +49-69/450464 и MFS рекърдс са разположени във Франкфурт. Смятан за допирна точка между техното и хаус музиката, ранният транс има повече общо с техното в ритмичните периоди и отмерените структури, но също така прибавя повече мелодични обертонове, които са взаимствани от хаус стила, който е популярен на европейската клубна сцена по онова време. Колкото и да се различават в това отношение мелодиите в транса от европейския клубен хаус, макар че те имат склонност да са емоционални и възвишени, те не “лакатушат” по същия начин, както транса. Тази ранна музика клони да бъде характеризирана с хипнотични и мелодични отличителни черти и символично включва повтарящи се ритмични особености, прибавени в подходящо времетраене, когато парчето се развива.
Основни видове:
Acid Trance - Доминиращият в началото на 90те стил, често наричан първа-вълна транс. Характеризира се с употребата на Roland TB-303 бас машина като водещ синтезатор.(Art of Trance, Union Jack, Eternal Basement, Emmanuel Top, Hardfloor, Kai Tracid, Psychobabble, Solar Quest, Spicelab)
Ambient Trance/Chill Trance - Смесица между различни еймбиънт подстилове и/или семпли от транс бийтове и синтезатори. До известна степен този стил се покрива с Ibiza Trance, но не винаги включва по-екзотичните елементи в звученето , и може да има тъмна, мистериозна, племенна или еротична черта.(Banco de Gaia, Sasha and Digweed, Fraction Muzik, Solarstone, Young American Primitive)
Anthem Trance/Uplifting Trance/Epic Trance - Стил на транса, който се появява при смесването на прогресив с ейсид транса от началото на 90те и често се нарича "втора-вълна транс. Характеризира се с продължително развитие на акордите във всички елементи (водещ синтезатор, бас акорди и трептящи акорди), продължителни спадове и снижения на цялостния звук докато вървят други спецефични звукови ефекти.(Тiesto, System F, Pulser, 4 Strings, Ayla, Paul van Dyk, Armin Van Buuren, Above & Beyond, ATB, Fraction Muzik, DJ Tandu, Neo & Farina, Blank & Jones, Marco V, Matt Darey, Filo & Peri, Digital United, Sean Tyas, Julian Cumberworth, Svenson & Gielen, EX-PLOSION, Darude)
Classic Trance - Оригиналната форма на транс музиката, която се е появила в началото на 90те. Характеризира се с по-малко перкусии отколкото техно, повече мелодия, "накъсана" мелодия и продължителни мелодични акорди.(Age of Love, Cosmic Baby, Cygnus X, Dance 2 Trance, Jam & Spoon, Sven Väth, Oliver Lieb)
Electro trance - Този стил е пряко повлиян от електроклаша и заема доста от ъплифтинг транса. Заражда се 2004.(Ferry Corsten, Elevation, Fraction Muzik, Marcel Woods, Gabriel & Dresden)
Futurepop - Смесица между EBM и anthem транса. Музиката е студена и тъмна, с грандиозни синт мелодии и с повече транс звучене, отколкото самия ЕВМ. Текстовете са важна част във фучърпопа, нещо нетипично за транс музиката, и засягат теми като любов, омраза, човешки емоции и световни проблеми.(VNV Nation, Icon of Coil, Angels & Agony, Apoptygma Berzerk)
Goa Trance - Сложна мелодична форма на транса кръстена на щата Гоа в Индия и се заражда в началото на 90те. Често черпи мотиви от индийската класическа музика.(1200 Micrograms, Yahel Sherman, Shiva Shidapu, The Infinity Project, Transwave, Man With No Name, Astral Projection, Juno Reactor, MFG, Asura)
Hardstyle - Тясно свързан с новите стилове gabber и хардтранс. Звукът му се характеризира като смесица между gabber и хардкор с типични кик/бас звуци, транс звучащи синт звуци и разнообразни семпли. Въпреки това, хардстайла е много по-бавен с едва 140-150 бийта в минута.(Blutonium Boy, Dana, DJ Luna, DJ Isaac, Technoboy, Trance Generators, The Prophet, Zany, Robin Clark, Headhunterz, Showtek)
Hard Trance - Агресивен и по-бавно звучащ подстил на транса. Заражда се във Франкфурт, Германия и черпи много от хардкора.(Andrea Montorsi, A*S*Y*S, Derb, Hennes & Cold, Kai Tracid, Legend B, Nostrum, Gary D, Genetic Line, Trance Generators, Flutlicht, Mat Silver & Tony Burt, Jones & Stephenson, Yves Deruyter, Cosmic Gate, S.H.O.K.K., Mauro Picotto, Warmduscher, Sunburst, Scot Project, Raver's Nature)
Pizzicato Trance - Този стил е вариация на прогресив транса, зараждайки се в средата на 90те. Този подстил е характерен с широката употреба на струнни звуци. (Faithless, Sash!, Future Breeze, Dj Quicksilver, Three 'n One, Brainbug, Lucid)
Progressive Trance/Melodic Trance - Подстил на транса зародил се началото на 90те. Отличава се от стандартния транс с по-малкото понижения в звука, по-малкото ейсид звуци и промени в басовите акорди, което създава впечатлението, че водещият синт звук се развива. (BT, Humate, Sasha, John Digweed, Sander Kleinenberg, Slacker, Breeder, Narcotik, Markus Schulz, Faithless, Sash!, DJ Quicksilver, Brainbug, Future Breeze, Ronski Speed)
Psychedelic Trance - Вид транс зародил се в началото на 90те и почерпил основно от гоа транса. Характерни за него са множеството звуци и семпли, които са използвани изключително спонтанно.(Juno Reactor, Infected Mushroom, GMS, Son Kite, Skazi, Hallucinogen, Electrypnose, Astrix)
Tech Trance - Смесица между техно и транс, техно-транса се заражда в средата на 90те. Често този подстил се състои от непроменливи басови линии, силни барабани и перкусии и най-вече еймбиънт електроника.(L.S.G., Mark Sherry, Fabio MC, Incolumis, Humate, Sander van Doorn, Jesselyn, Megamind, Darude)
Vocal Trance - Широко понятие, което обхваща всичкия транс, който ползва пълноценни текстове. Често музикантите ползват услугите на изпълнители (най-често певици), които осигуряват вокалния съпровод, или пък семплират или ремиксират популярна поп песен. Важно е да се спомене, че има дебат относно това къде е тънката граница между вокъл транса и юроденса.(4 Strings, Lange, Ian Van Dahl, Above & Beyond, Fragma, Lost Witness, Armin van Buuren, Oceanlab, Chicane, Lasgo)
Транс продукция:
Трансът използва такт 4/4, темпо от 130 до 165 удара за минута и 32-тактови фрази, малко по-бързи от хауса, но обикновено не толкова бързи, колкото рейв музиката. Понякога ранните парчета са по-бавни. Обикновено се прибавят някои допълнителни опростени перкусионни елементи, а мажорните(главните) промени, кулминационните точки често са предзнаменувани от краткотрайна последователност от еднакво периодични удари, които вграждат сила на звука към края на такт или фраза. Синтезаторите формират най-важните елементи в повечето транс парчета, с обикновени трионообразно-обособени звуци, използвани за кратки пицикато елементи и за дълги и с широк обхват струнни звуци. Кратките арпеджио и минорни гами са общи особености. Транс парчетата често използват една главна мелодия, която се простира почти през цялата песен, като се повтаря в интервали някъде между 2 удара и няколко такта. Докато много транс парчета изобщо не включват вокали, други парчета силно разчитат на вокали и така се развива под-жанр. Звученето и качеството на продукцията разчитат до голяма степен на технологията, която е на разположение. Транс записите често са натоварени с ехтящи и забавящи ефекти при синтезаторните звуци, вокалите и често части от перкусионния раздел. Какъвто е случаят с много денс парчета, транс парчетата обикновено са построени с интрота и аутрота, за да позволят на диджеите да ги съчетават по-лесно. Тъй като трансът е по-мелодичен и хармоничен от денс музиката, структурата на транс парчетата е особено важна, за да се избегнат неблагозвучните миксове на диджеите, които не миксират хармонично.