Режисьор: Щефан Фангмайър
В ролите: Ед Спийлърс, Джеръми Айрънс, Сиена Гилъри, Робърт Карлайл, Гарет Хедлънд, Рейчъл Уайс, Джон Малкович и др.
Производство: САЩ, 2006 г.
Жанр: фентъзи
Времетраене: 104 мин.
Екранизацията по първата част от трилогията "Наследството" на Кристофър Паолини, разказва легендата за младия Ерагон, който е призван да възроди стародавната слава на ездачите на дракони в Алагезия, които преди векове са донесли мир и благополучие на своята земя. Огнедишащите дракони давали на ездачите си магически сили и понякога безсмъртие, което правело враговете им безсилни. Хармонията и спокойствието в древната империя продължили, докато коварният Галбаторикс успява да заграби цялата власт и слага край на хегемонията на ездачите. Но в един съдбовен ден статуквото отново се променя - насред гората Ерагон открива голям скъпоценен камък, който обаче се оказва яйце на дракон. От него се излюпва дракончето Сафира, а миг по-късно младежът осъзнава, че мисията му ще е съдбоносна за Алагезия...
- - - - - - -
В последните няколко години през декември щатският боксофис прилича на коледна трапеза - от всичко по много и за всекиго по нещо. Преди седмица Мел Гибсън разбуни отново духовете с "Апокалипто" (към момента на първо място с малко над $15 млн. приходи), а днес е световната и българска премиера на многоочакваното фентъзи и потенциален блокбъстър "Ерагон". Филмът е адаптация по първата част от трилогията "Наследството" на младия американски писател Кристофър Паолини, който преди месец - на 17 ноември, навърши 23 години. Всъщност той се превърна в поредното дете чудо на световната поп литература едва 15-годишен, когато завършва романа си, отпечатан от семейното издателство "Паолини интернешънъл" през 2002 г. и преиздаден от "Рандъм хаус" година по-късно.
Филмът "Ерагон" влиза с летящ старт в една територия, която вече е обитавана от касови шампиони като "Властелинът на пръстените", "Хари Потър", "Хрониките на Нарния" и със сигурност никой няма да му спести сравненията с тези величествени киноепопеи (особено с първите две). Но, за да бъдем обективни, би трябвало да изчакаме известно време. Защото да се правят прогнози в съвременното кино е твърде смела авантюра, с която според мен не биха се заели нито маговете в Хогуортс, нито в Средната земя, нито в Нарния, нито пък в Алагезия. Впрочем, ако финансовият успех е важен за някого, това със сигурност не е зрителят, защото нивото на приходите понякога може да бъде измамна величина - най-често заради специфични детайли от съответната народопсихология, IQ показатели и прочее. Но да говорим за филма...
"Ерагон" определено е насочен към детската аудитория, с деликатни препратки към онези, които все още самоотвержено се бранят от правопропорционалната зависимост между възраст и рационализъм. Всъщност този сюжет е прекрасен, защото празничният декември предполага или човек да се отпусне в прегръдката на спомените, или да забрави за тях и да се забавлява от сърце. Ходенето на кино също е вариант.
Кои са най-важните послания на "Eрагон"? Разбира се - стремежът да победи доброто (без излишно философстване), да спасим духът на приключението, приятелството. Като това между Ерагон и Сафира. Затова не случайно сценаристът Питър Бушман ("Джурасик парк III") е направил всичко възможно, за да съхрани емоцията и колоритът на това искрено приятелство, върху което акцентира младият Паолини.
С нелеката задача да пресъздаде загадъчния свят на "Ерагон" се заема Щефан Фангмайър - за пръв път в режисьорския стол, доказал таланта си в изкуството на специалните ефекти с работата си над хитове като "Спасяването на редник Райън", "Туистър", "Следите", "Перфектната буря", "Терминатор 2", "Каспър", "Хук" и т.н. - все съкровища от "работилниците" на Industrial Light & Magic (ILM). На 45 години постановчикът има вече три награди на BAFTA и четири номинации за "Оскар" и е в топ 100 на Холивуд за 2005 г.
Като изключим брилянтните изпълнения на 19-годишният абсолютно начинаещ актьор Ед Спийлърс (Ерагон), на асовете Джеръми Айрънс (Бром), Джон Малкович (злият крал Галбаторикс), на познатата от "Елена от Троя" чаровница Сиена Гилъри (Аря) и Робърт Карлайл (Дърза), голямата звезда във филма е... драконът Сафира. Негови "родители" са водещите студиа за специални ефекти Weta Digital ("Властелинът на пръстените", "Кинг Конг") и ILM, а резултатът е поразителен - Сафира (с гласа на Рейчъл Уайс) е грациозна и емоционална, или както казва шефът на аниматорите в ILM Глен Макинтош: "Тя не е чудовище, тя е герой от филма." Друго изключително постижение на екипа е титаничната битка при Фартен Дюр, която се оказала истинско изпитание за сценографите и художниците...